SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


Kataloger, ett sätt att driva internettrafik

[ 2007-10-20 ] - Avdelningar: CRM, SEO |

En hemsida som har mycket trafik är värdefull. Ett sätt att känna pengar på trafik är att aktivt sälja annonser eller använda sig av ett passivt, automatiskt system, t.ex. AdSense. Men att få trafik är inte så enkelt. Sidan måste innehålla eller erbjuda något som är av värde för besökarna.Ett populärt sätt att locka besökare är att starta en länkkatalog. En länkkatalog är en hemsida som listar andra hemsidor. Oftast är dessa sidor uppdelande i olika kategorier tillsammans med en beskrivning. Skillnad mellan en länkkatalog och t.ex. resultat i Google är att en länkkatalog är skapad manuellt av en människa.  Exempel på länkkatalog är http://directory.google.com/Top/World/Svenska/. Att jag tar just Googles länkkatalogen som exempel är för att visa på den klara skillnaden mellan länkkatalog och Googles vanliga sökresultat.

Länkkataloger har dock det stora extra att de skapar mervärde för de sidor som listas. Pga att det finns en länk till sidan så blir den, enkelt uttryckt, viktigare i sökmotorers ögon och därför får den bättre placering i söklistorna.

Att starta länkkatalog är enkelt!

Länkkatagoler poppar upp som svampar ur marken. En av anledningarna är att starta en länkkatalog är väldigt enkelt. Det enda du behöver är en webbkonto med php och MySQL (behöver inte kosta mer än 50 kr/mån) samt ladda ner ett färdigt och gratis script  från www.phpld.com.

De flesta länkkataloger drivs av SEO-konsulter eller andra SEO-intresserade. Enkelheten har dock gjort att allt fler amatörer (inget negativt menat) startar kataloger. Även om man inte kan säga att marknaden för länkkataloger är mättad så är det uppenbart att mängden gör det svårt att synas.

Nischade kataloger

Ett bra sätt att stå göra sig sedd bland mängder av länkkataloger är att nischa sig. Ett exempel är http://katalogen.nyfikenvital.org/. Denna katalog är något av en hybrid. Den har länkar till andra hemsidor men dessa är inbakade i produkttester. Produkterna kommer förstås från hemsidorna som det länkas till. Ett exempel är luftrenare som bland annat innehåller Biozone. Det är först när man klickar sig in på Biozone som man hittar länken till sidan som säljer produkten.

För besökarna har Nyfiken Vital skapar sitt värde primärt genom testerna.

http://katalogen.nyfikenvital.org/ är förvisso inte så stor men den konkurerar inte på samma villkor som alla andra kataloger. Om den växer till sig så är dess potential troligen väldigt stor.

Lyssna på dina besökare, de är dina kunder

Många drömmer om att lyckas på Internet. Det är förståeligt. Internet är en kommunikationskanal med möjligheter som de flesta inte ens kan börja att förstå. Tänk dock på att en besökare är en kund. Även om man inte direkt säljer något så måste din sida fortfarande ebjuda något som gör att besökarna ska vilja besöka den. Du skapar ett värde som är attraktivt. Du behöver alltså inte sälja varor eller tjänster för att det ska finnas anledning för dig att behandla dina besökare som kunder. Du bör därför vara uppmärksam på vad besökarna tycker och efterfrågar. Tyvärr har allt för många inställningen “Det är min hemsida, gillar du den inte så kan du surfa vidare”. Det kan dck visa sig att det är just en besökare som kommer med ett förslag på ändring som kommer göra din länkkatalog till succeé. Så var uppmärksam.

Kommentera