SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


Kan trafik ökas med större ordvariation?

[ 2007-12-17 ] - Avdelningar: SEO |

Det talas en hel del om the long tail. Tanken med long tail är att små, till synes nästintill obetydliga bitarna i en verksamhet (i detta fall hemsidor) kan tillsammans utgöra ett betydande resultat. Tyvärr verkar det som många har varit för begränsade i sitt tänkade att inse att detta kan vara sant även för deras verksamhet. Istället slänger de runt ordet som galningar först när det blir ett trendigt ord -  ungefär som “helheltslösning” (ett ord som syftar till något som inte ens existerar).

Ur SEO-perspektiv är the long tail väldigt intressant. Redan innan uttrycket “the long tail” myntades såg jag det uppenbara när jag studerade hemsidors statistik. Det var uppenbart att optimering av hemsidor för endast de största relevanta sökorden var väldigt dumt. Enligt min erfarenhet så utgör det största sökordet sällan mer än maximalt 20% av trafiken från sökmotorer. Det betyger alltså att 80% av trafiken består av de mindre sökorden (the long tail). Ofta handlar det om några 1000 olika sökord inom en 30-dagars.

Hur långt kan man komma med long tail?

Frågan jag ställer mig är hur långt man kan ta detta och om kan dra paralleller mellan varierad ordanvänding och ökad trafik. Lönar det sig t.ex. för webbshoppar att variera texten så mycket som möjligt även då produkterna även om det produkterna är i princip identiska? Just fokus på begreppet “lönar sig” är viktigt. Jag tvivlar inte på att trafiken ökas med mer varierad ordanvänding men ökningen måste vara vinstgynnande.

Grundstenen i denna undersökning är synonymer.org och lexikon24.se. Båda dessa har identiskt HTML/CSS-struktur och med väldigt lik optimering. Skillnaden ligger dock i att synonymer.org använder sig av cirka 14000 ord. Lexikon24.se har däremot drygt 250000. Orden på båda sidorna är alla svenska, existerande och rättstavade.  Synonymer.org sjösattes 1 dag tidigare och ges större tid för “länkraggandet”. Man kan säga att jag ger synonymer.org ett försprång, detta främst för undanröja eventuella möjligheter att lexikon24.se skulle gynnas av oavsiktigt bättre optimering och/eller inlänkar. Detta kommer förhoppningsvist också ge en indikation på vad det primära fokuset bör ligga på: Blodtörstigt jagande av inlänkar eller varierande (kreativ?) text?

Kommentera