SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


SF spärrar Biotider - idioti och bristande kunskap inom marknadsföring

[ 2008-02-10 ] - Avdelningar: Internettjänster, Utvärdering av hemsidor |

Hemsidan www.biotider.se har under en tid hämtar information om föreställningstider från sf.se och visat länkar direkt till specifika föreställningar som även dessa finns på sf.se. För mig låter det som underbar gratisreklam. En utomstående aktör tar din information och använder den för att generera mer försäljning åt dig. Detta är precis samma som en bloggare som hittar något de gillar i en webshop och länkar direkt till den produkten.

SF spärrar Biotider “av princip”

SF gillar inte detta. De menar att informationen om när filmerna visas på deras sida ska inte få spridas hur som helst och att om Biotider vill tipsa om filmerna som SF visar så får de länka till första sidan. SF försvarar detta med att besökarna missar alla erbjudanden som visas på sf.se om de inte går inte genom första sidan. I DN ger SF svar på tal men svaren är saknar substans. Man talar om “priciper”. Skulle man göra likadant mot Filmkrönikan? Troligen inte, för då skulle man bli uppläxad genom att bli utskrattad.

Word of mouth - den effektivaste marknadsföringmetoden, men tydligen inte intressant för SF

Den typ av marknadsföring som Biotider utför kallas word of mouth och har visat sig vara mångdubbelt mer effektiv än andra former av marknadsföring. Word of mouth handlar om trovärdiga rekommendationer. Dessa kan komma från kompisar, tidningar eller i detta fall Biotider. Att word of mouth fungerar beror främst på att reklamen är naturlig och den som rekommenderar har inget direkt vinstsyfte i att rekommendera. Det siffror som visas effektivitet av denna marknadsföringsmetod representerar inte alla branscher men en konverteringgrad på 50% är inte ovanlig, dvs varannan rekommendation resulterar i köp eller annat önskat resultat. Dessa siffror är utan tvekan i en helt annan division än SF’s erbjudanden.

Man undrar om de ansvariga på SF ens hållt i en lärobok om marknadsföring. Det är dock inte ovanligt att företagskulturen kör över allmän kunskap och försvarar det med “det är så vi alltid har gjort”.

Någon på SF borde vakna. Internet har alltid handlat om att dela med sig. Det finns nog ingen kunnig inom marknadsföring på Internet som tror något annat.

Mitt råd till SF och andra som försöker skapa egna spelregler på Internet: Försök inte omdefiniera hjulet som ni inte uppfunnit. Nyttja istället de möjligheter som finns där, gratis.

Kommentera