SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


Synsams linsbutik jagar bort kunder med blåslampa

[ 2008-03-03 ] - Avdelningar: Internettjänster, Utvärdering av hemsidor |

Man skulle kunna tro att nu när Synsam insett att billiga (och ofta väldigt snabba) linsbutiker online är här för att stanna så skulle Synsams svar på hotet vara något speciellt. Synsam har svarat med en onlinebutik som säljer linser. Man skulle kunna tro att Synsams onlinebutik skulle ha något som lockar kunder, i alla fall någon kundgrupp. Synsam är ju ett välkänt varumärke så det minsta man kan förvänta sig av deras onlinebutik med linser är väl att den fungerar bra. Inte perfekt, utan bara bra. Så är det dock inte.

Inloggning på Synsams linsbutik är en mardröm

Synsams linsbutik är rena skräckexemplet på användarmässighet. Se bilden nedan:

Synsam linsbutik
Alltså: När man begär glömt lösenord så får man inte veta om något skickades. Man får inte veta om personnumret fanns med i deras system, det är dock lite förståeligt, men varför då ens koppla glömt lösenord till angivandet av personnummer? Dessutom, om epost saknas så får man inget veta, istället uppmanas man att kontakta en Synsambutik (eller vad som nu menas med “Optiker”). Jag har handlat här förut efter synundersökning och jag vet att jag anget epostadress. Trots detta har jag inte lyckats få lösenordet.

Synsam ger alltså inte ut någon information och istället hänvisar de till en fysisk butik. Det är lite som att hänvisa till Gula Sidorna när man söker telefonnummer till en viss butik, eller som att påstå att man har webbutik men hänvisa till en fysisk butik för att titta på utbudet.

Grädden på moset får inte glömmas. Vid inloggning ska man ange sitt personnummer. Det anges dock inte i vilket format, dvs “ååååmmddnnnn”, “ååååmmdd-nnnn”, “ååmmddnnnn” eller “ååmmdd-nnnn”. Om du försöker logga in på Synsams linsbutik (eller hämta glömt lösenord) med korrekt personnummer men i fel format så får du bara svaret att personnumret är felaktigt. Du har alltså 25% chans att lyckas att logga in på första försöket. Frågan är dock hur många som faktiskt kommer själva på att testa alla fyra formaten innan de ger upp.

Någon på IT-avdelningen skulle behöva sluta pilla sig i naveln och titta igenom “det” som Synsam kallar “Linsbutiken”.

Synsam har redan förlorat mig som kund, inte pga irritation utan för att jag inte kommer in i butiken för att beställa. Tillsammans med avsaknaden på användarmässighet så känns det verkligen som att Synsam jagar bort sina kunder, med blåslampa.

Samma pris på linser i Synsambutik som online

Det är inte billigare att köpa linser i Synsams onlinebutik som i en av deras fysiska butiker. Vad vill Synsam förmedla med detta? Att kunden ska betala för det jobb som kunden själv gör? Lustigt. Man kanske tro sig stå utanför grundläggande marknadsföringslagar, de skulle inte vara det första företaget.

Kommentera