SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


Hur man INTE ska ragga kunder eller söka jobb

[ 2008-05-29 ] - Avdelningar: Övrigt |

Här om dagen fick jag (närmare bestämt verksamheten www.evasunderklader.se) ett mejl från en kille som erbjöd sina tjänster inom marknadsföring och hemsidor. Jag får ganska många mejl och samtal från försäljare och annat folk som erbjuder tjänster. Denna kille hade dock högskoleutbildning och sånt väger mycket hos mig. Tyvärr spårade korrespondensen ur direkt.

Första mejlet, till mig:

Hejsan!

Jag såg er hemsida av en slump, det var minsann fina kläder och trevlig sida i stort. Jag är utbildad civilekonom med stor vikt på marknadsföring och just hur man ska göra för att expandera på ett bra sätt på Nätet, så därför undrar jag om du skulle vilja ta del av mina tjänster till en låg kostnad. Jag håller även på med fotografering, hemsidor och ren support för att förbättra vissa delar och tips och så. Hör gärna av er så kanske vi kan komma överens om något.

Mvh: [borttaget]

So far, so good. Jag tycker som sagt att det är intressant med högskoleutbildade.

Mitt svar:

Hej!

Troligen inte intressant men om du kan ge exakta och lockande förslag så vet man aldrig. Alla påståenden räknar jag med att du kan backa med referenser.

På tal om utbildning och kunskap kan jag nämna min så vet du min nivå. Jag har pluggat till civiling i ergonomiska design med fokus på användarvänlighet + MBA med fokus på Internet Marketing i 5.5 år. Har den något unika titeln “Civ.ing i Ehandel”. Jag utvecklar alla min webbaserade system själv (har mycket mer än bara Evasunderklader.se) och tillhör övre skiktet av SEO-optimerare i Sverige.

Men! Bra folk är alltid intressant och färska idéer alltid välkomna.

Med vänlig hälsning
Marcin Nowak

Han nämnde sin utbildning, så jag gjorde detsamma. Jag tycker att diskussioner blir mer effektiva och intressanta om man känner till varandras bakgrund.

Hans svar:

Jasså du Marcin Nowak då förstår jag.

Ja du verkar rätt så övertygad om att det du säger och gör är bäst, att hänvisa till sin utbildning, men ha en hemsida som i mina ögon faktiskt inte är speciellt logiskt uppbygd, det är mest pinsamt. Men kul för dig om det går bra med dina porrkläder, men du kanske skulle ha en något grövre namn på hemsida, evasunderkläder är ju mer artificiellt till fina, nätta, sloggi, inte halvporriga kinky kläder med usel kvalité. Så även om du är duktig, för det är du säkert, kollade en del av dina uppsatser, kunde dock inte få fram något om dig på företagsregistret som jag är länkat till 24/7 , men du kanske inte har något företag registrerat på dig heller. Men ett tips, nästa gång en människa är snäll, villig och trevlig att hjälpa dig, kanske du skulle ta emot den personen med öppna armar, istället för att bete dig ytterst korkat. Rykte är viktigt, inte minst på nätet, efter sådant här näsigt mail så förvänta dig inte att jag skulle skydda dig, här handlar det om att ge och ta. Jag var villig att ge av vad jag kan, du var villig att ta emot, men du var inte villig att ge något, fine, då slutar vi där.

Hej då

Va? Sen när är det en bra idé att ta emot “hjälp” med öppna armar om den kostar? Det låter som ekonomisk självmordbenägenhet.

Klargörande: Jag har varit registrerad företagare sedan 2002 och evasunderklader.se får ofta kommentarer för den höga kvalitéen på produkterna.

Mitt svar:

Om du hade läst lite noggrannare så hade du kanske insett att jag berättade om min bakgrund så att eventuella diskussioner skulle direkt kunna hållas på en nivå som passar oss båda. Meningen ”Bra folk är alltid intressant och färska idéer alltid välkomna” syftade på dig!

Ditt svar är förvånansvärt barnsligt, innehåller direkta faktafel och du åstadkommer inget konstruktivt med det.

/Marcin Nowak

6 Responses

  1. Chrille Says:

    Riktigt märkligt att vissa personer reagerar på ett sådant sätt. Du tog emot med öppna armar och tog tacksamt emot förslag, dvs öppet mål till en affär om han hade haft kompetensen och den rätta inställningen.

    Finns inget bättre än när potentiella kunder svarar som du gjorde då man vet vilken kompetensnivå man ska lägga samtalet på.

  2. Marcin Nowak Says:

    Kul att du bekräftade det som jag som syftade till att förmedla.

  3. Tommy Says:

    Hahaha! Vilken sanslöst otrevlig mupp! Jag kan inte sluta skratta! :D

  4. Arbetare Says:

    “Troligen inte intressant”
    Fin början på ett svar. Varför överhuvudtaget ödsla kraft och bandbredd på att skicka ett svar tillbaka när du troligen inte är intresserad av hans tjänster?

    I mina ögon var du rätt arrogant från 1a början och ville sen bara glänsa lite med dina utbildningar och “lägga” en nivå där ni högutbildade kunde tala.
    Men självklart är hans svar inte speciellt snyggt, och överdrivet men jag förstår det på ett sätt.

    Skulle du svara så som du gjorde om en person kom fram till dig IRL och berättade samma sak
    *lite smått arrogant i tonen*
    –Troligtvis inte intresserad av dig men berätta gärna mer—Hmm förresten så måste jag bara få berätta om mina utbildningar så DU förstår att jag också är högutbildad.

    Låter det bra?

    Det blir så fiiina och lättförståliga samtal via mail!?!

    Detta hade aldrig hänt om man pratade med vara IRL

  5. Marcin Nowak Says:

    Jag tycker att det är väldigt roligt att du inte håller med. Det är intressant att se hur andra ser på det hela, det är egentligen då man lär sig något.

    Följande är mina tankesätt bakom mina svar:

    “Troligen inte intressant” Fin början till ett svar:
    Skulle jag bjuda på glass och ta fram näsduk först? ;)

    De flesta som försöker sälja på mig sina tjänster (per telefon eller mejl) försöker väldigt ofta med att linda in sitt erbjudande i en långdragen och onödig diskussion med känsla av TV-shop. Om jag vet från början att sannolikheten att jag är intresserad är kanske 1/200 så ser jag att jag gör säljaren en tjänst att snabbt visa min inställning och komma till saken. På så sätt kan säljaren själv avgöra om de vill ödsla sin tid eller uppsöka ny kund. Om du möter en säljare på stan och pratar med dem trots att du vet att du inte kommer köpa något kan intresserade kunder gå förbi. Däremot utesluter jag inte att erbjudandet faktiskt kan visa sig vara intressant.

    “Varför överhuvudtaget ödsla kraft och bandbredd på att skicka ett svar”:
    Tre anledningar:

    1. För att jag faktiskt, som det kommenterades ovan, lämnade ett öppet mål. Det var fritt fram att presentera vettiga idéer och förslag. Men istället för att faktiskt komma med något intressant valde han att hoppa in i sandlådan.

    2. Många gör uppföljning och ger sig inte förän du sagt nej. Om de verkligen har något intressant så kommer det vara intressant ändå.

    3. Ett svar, oavsett vad det är, är bättre än inget svar alls.

    “…arrogant från 1a början och ville sen bara glänsa lite med dina utbildningar”
    Det var HAN som tog upp sin utbildning FÖRST! Är han arrogant för det? Det tycker inte jag. Jag uppskattade den informationen. Men man kan inte kan slänga fram sina trumfkort och sen snyfta för att kunden inte blev till sig av de meriter som nämns. Om mina kommentarer tog ner honom på jorden så är det en läxa som han skulle fått lära sig förr eller senare.

    “en nivå där ni högutbildade kunde tala”:
    Jag är inte intresserad av diskutera (t.ex.) marknadsföring och bli emotsagd av någon som inte har någon aning vad de pratar om. Jag säger absolut inte att jag vet bäst men att diskutera t.ex. effekten av enstaka tidningsannonser med en säljare som på fullt allvar tror (eller ljuger) att det kommer göra under för mitt företag är rent slöseri med tid och dessutom en direkt lögn, om än möjlighen omedveten. Det finns en anledning till varför vissa jobb kräver utbildning.

    Många säljare är arroganta och inte sällan så ljuger de rakt ut (här syftar jag främst till annonsförsäljare). Varför ska ska jag då gå på tå för att inte råka såra deras känslor. Jag var dessutom inte elak utan rak.

    Sist av allt: Bara för att man är utbildad betyder inte att man är duktig.

  6. Linnea Says:

    Hej,
    Måste bara inflika att jag läste igenom denna konversation med ett leende på läpparna. Man slutar aldrig förvånas över hur vissa människor tänker..

    Helt klart att det är kunden som alltid har rätt, även i detta fall (syftar på Marcin Nowak).

    Vilken PINSAM reklam för sig själv. Att han dessutom hotar den potentiella kunden om att sprida ett dåligt rykte är ännu mer pinsamt.

    Lite rolig läsning dock.
    /Linnea

Kommentera