SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


Annonsförsäljare som ger sin tidning badwill

[ 2008-09-08 ] - Avdelningar: Marknadsföring, Övrigt, Tips & Trix |

Att köpa banner-annonser är svårt, väldigt svårt! Problemet är att man på förhand inte vet vilket resultat som fås, man köper i viss mån grisen i säcken. Annonsförsäljarna försäkrar väldigt ofta att annonseringen kommer resultera i succé. Tyvärr är detta oftast tomma ord. Det blir dock mycket värre när du får felaktig eller missvisande information om vad du egentligen erbjuds.

Detta inlägg visar ett faktiskt exempel på hur en annonsförsäljare medvetet eller omedvetet undanhåller det faktum att banner-annonsen endast visas 25% av den tiden som erbjuds. Som sur grädde på moset anser annonsförsäljaren att det är självklart att annonsen visas under bara en bråkdel av tiden, trots att det aldrig har nämnst.

För några dagar sedan erbjöds att köpa annonplats på webbversionen av en östskånsk tidning. Följande är delar av korrespondensen men utan personinfo eller annat som avslöjar vem annonsförsäljaren är eller tidningen det gäller. All kontakt skedde per mejl så det är inte frågan om glömska.

Annonsförsäljaren:

[…] Nu är det så att jag jobbar på tidningen ### i ### och skulle vilja få chans att ha en panorama banner med er internetbutik. Jag vet inte vem hos er jag ska kontakta, så jag skickar på denna mail adress och hoppas att ni kan vidarbefodra det till rätt person.

Vi är en tidning som täcker upp från söder, ### och i norr till ###, vi har 51.000 läsare varje dag.

Prova en panoramabanner 980×120px i 2 veckor för 4800 kr ex moms, så lovar jag att ni kommer att få många nya kunder. […]

Kommentar: Och om jag inte får många kunder, vad händer då? Säljare brukar säga att de “tror” inte att de “lovar”.

Jag:

[…] Det låter bra. Det återkommande problemet är att veta hur mycket det ger. Vi har annonserat på ställen som verkade självklara men visade sig vara långt ifrån. Till detta kommer att vi får dagligen erbjudanden om annonsering och skulle vi ta allt som låter bra så skulle vi få leva på nudlar. =)

Vi är mycket väl medvetna om att annonsering är viktigt och givande. Det gäller bara hitta rätt forum, plats, tid, målgrupp etc.

Vi testar gärna en dag för det priset du erbjuder delat på 14, alltså samma dagspris. Och är det bra så tar vi gärna två veckor. […]

Annonsförsäljaren:

[…] Jag kan ju inte lova något speciellt bra resultat när det bara ligger 1 dag, men några klick blir det ju.

Jag rekommenderar en måndag, för då är även många inne och kollar lunchguiden. […]

Jag:

[…] Det är måndag och bannern är inte uppe. Räknar ni dagarna på annat sätt än hela dygn? […]

Annonsförsäljaren:

[…] Nu är den igång! Nåt fel som jag inte kan förklara hade inträffat. […]

Jag:

[…] Annonsen växlar med andra. Nu när jag kollar på er information om webbannonsering så finner jag “Max 4 annonsörer/dygn för varje annonsplats”. Denna information fick jag aldrig. […]

Kommentar: Den information som jag hänvisar till ett dokument som finns att hitta tidningens hemsida, om man själv aktive letar. Jag letar upp denna information först efter egen misstanke att säljaren “glömde” nämna detta. Annonsförsäljaren har heller aldrig nämnt detta dokument.

Annonsförsäljaren:

[…] Självklart växlar den med andra. (just nu ligger det 3 st)

Du fick ju ett ordentligt rabatterat pris för att prova på (342 kr / dag exkl moms)

Men självklart om du inte accepterar detta så plockar jag ju bort den. […]

Kommentar: “Självklart”? Hur? Varför? Det är precis detsamma som att köpa en annonsplats i en tidning men bara finnas i var 4:e tidning. Är det rabatterade priset på något sätt en ursäkt att luras?

Jag:

[…] Det är inte självklart att det växlar med andra. Var priset du angav för 2 veckor också för växlande? […]

Kommentar: Jag vill försäkra mig om att jag inte missförståt priset för två veckor.

Annonsförsäljaren:

[…] Ja, det var det. (ordinarie pris är 9900 kr ex moms för 2 veckor) […]

Kommentar till ovan: Det är inte förän här som jag äntligen och med säkerhet får reda på vad jag egentligen erbjuds. Angivandet av ordinarie pris känns som ett tarftligt försök till att rädda situationen.

Jag:

[…] Du kan ta bort allt. Jag är inte intresserad av att annonsera för det nya priset. […]

Annonsförsäljaren:

[…] Okej, Nu har jag plockat bort det. […]

Annonssäljaren borde ha erkänt felet. Istället väljer hon en strategi som är närmast nedsättande och t.o.m bedrägeriförsök. En sådan inställning alienerar mig och jag är ganska säker att jag aldrig kommer vilja ha med denna säljare eller tidning att göra. Så istället för att visa goodwill så har säljaren skapat en rejäl dos av badwill. Det skulle dock vara ganska roligt att se vad som skulle hända om jag inte hade fått “många nya kunder” som annonsförsäljaren uttryckligen lovade.

Annonsförsäljare behöver inse att de inte är smartare än köparen

Det beteende som annonsförsäljaren uppvisar är inte på något sätt unikt. De allra flesta säljare jag har pratat med har gett mig intrycket att de på allvar tror att de är smartare än annonsköparen och att de kommer kunna snacka omkull mig. Jag erkänner, de har lyckats några gånger men för varje gång får de det svårare och framför allt så lyckas de verkligen till att trasa sönder branschens rykte.

Kommentera