SÖK:

Avdelningar


Blogroll


Arkiv


Bra design för E-handel

[ 2011-10-16 ] - Avdelningar: Webbdesign, Design & Ergonomi |

Det är inte ont om svenska butiker på Internet. De allra flesta av dem har en katastrofal design. Då menar jag inte visuellt ej tilltalande utan ej motiverande till köp. Det som väldigt många webbutiksägare verkar vara ovetandes om är att dålig design innebär minimal försäljning (jämfört med dess pontential). Egentligen är det ganska självklart. Fysiska butiker som är tråkiga, smutsiga, ologiska, har långsam personal etc får också problem med försäljning. Varför skulle det vara annorlunda för webbutiker.

Följande borde alla som har eller funderar på starta en webbutik läsa. Det är ett introduktorisk guide till websdesign (inklusive hur man skriver texter):

http://www.useit.com/homepageusability/guidelines.html

Ta åt er, för detta är skrivet av Jakob Nielsen som ses som den absolut främsta auktoriteten inom webdesign. Anledningen är enkel. Han och hans företag publicerar forskningsrapporter utförda med erkänd metodologi. Det innebär att de inte flänger ur sig egna preferenser och hävdar att de är sanning, något som de flesta guider skriva av lekmän på nätet gör. Nielsen & co gör riktiga tester som inte har nåt med smaksak att göra. Se allt han skriver som 90% obestridlig och absolut sanning. 90% för att det alltid finns kulturella, demografiska och tematiska skillnader. Han är dansk så det är absolut inte så att det bara handlar om amerikanska hemsidor.

Varning! Om du eller dina kollegor börjar diskutera kring varför just er hemsida är “unik”,”våra kunder är annorlunda” eller “det är nog inte så farligt” så garanterar jag att ni lider av förnekelse och övertro på er själva. Ta till er detta som konstruktiv kritik.

Varför rekommenderar jag just denna guide? Jo, många designegenskaper är långt ifrån självklara. Två till synes nästan identiska varianter av t.ex. en köp-knapp kan lätt innebära 20% skillnad i försäljning, om skillnaderna mellan knapparna är stora så kan skillanden i försäljning vara mångdubbel. Det kanske låter osannolikt men det är sant och det är också därför som de flesta små e-handlare aldrig har någon chans. Inte en chans utan att ens veta det.

Jag har läst flera av hans böcker och rapporter och implementerat många rekommendationer. Vissa saker som jag har ändrat gav omedelbar resultat.

Länken ovan är bra rekommendationer som i många fall är enkla att implementera. Enkla betyder dock inte tar lite tid. Det är lite roligt att de redan här tar upp det här med att namnge saker, vilket man direkt kan överföra till namngivning av produkter. Han skriver:

” […] Don’t use clever phrases and marketing lingo that make people work too hard to figure out what you’re saying. For example, the “Dream, Plan, & Go” category on Travelocity might sound catchy to a marketing person, but it’s not as straightforward as “Vacation Planning.” Every time you make users ponder the meaning behind vague and cutesy phrases, you risk alienating or losing them altogether. Users quickly lose patience when they must click on a link just to figure out what it means. This isn’t to say that homepage text should be bland, but it must be informative and should be unambiguous.” […]

Ha detta i tankarna när ni namnger en produkt med t.ex. “Brother TN-210″. Ett namn som “Toner för Brother laserskrivare, TN-210″ är i detta fall mycket tydligare för konsumenten. Det är dock förståeligt att “Brother TN-210″ används istället. Det är helt enkel enklare och snabbare för administratören. Tänk dock på att kunder vet sällan lika mycket om de produkter som du jobbar med varje dag.

Man behöver förstås inte ändra allt på en gång enligt länken ovan. Börja gärna smått men bestämt och konsekvent. Min rekommendation är att börja med att ändra era produktnamn, därefter produktbilder.

Hoppas att ni tar åt er på ett konstruktivt sätt och implementerar.

Kommentera